Wednesday, December 30, 2009

azam baru ahli2 cun..

mesti ramai yangx tau apa istilah cun yang aku maksudkan..
aku pun bru tau ja...
lepas mrib td , selesai imam besar masjid zahir imam kn solat aku turun la dri masjid zahir ..
ingt nak wat sunat baqdiah , tp perut rasa mcm tgh tarik lgu gemuruh ja ..
aku pun start moto g lepak kedai nasi kandaq sowang2 .
port biasa aku makan ( NASI KANDAR SALAM )

disebabkan selalu sangt lepak kat sana , sumua pekerja2 citu dah kenai dah aku ...

santus(nama salahsowang pekerja kat situ).... kasi rosi canai banjir satu . kuah ikan , sama tea o ais limau dan air suam..
waa...aku order mcm kedai tu bapak aku punya ja.. bila dah rapat sangt jadi mcm tu la...
haha ..

jarang aku mai makan sowang2 , tp dah lapaq sangt sampe x thn nak tgu masuk isyak aku terpaksa la makn sowang . sebelah meja aku ada pakcik2 mana ntah . tgh dok lepak . disebabkan keboringan yang mencapai tahap moksya , jadi aku pun intai2 la  dengar ...

aku rakamkan perbualan diorang >>>>>>>>
perbualn melibatkan 3 orang pakcik yang aku pun x kenai . umur lingkungan 45-60..
pakcik1,pakcik2,pakcik3....

pakcik1 : woi ,amacam arini cun x ??
pakcik2 : mana aku main . bjet xdak arini ...
 (time ni pakck 3 tgh dok belek2 talipon dan kertas . sekali usha macam tgh copy no phone . x kisah lah . aku masih x phm lg apa yang diorang sembg ...)

*perbualan antara p.cik1 dan dua masuk abis bab2 kena strok la . sembang pasai ambulans la .. apa la ..
aku pun naik blur dgr .x phm langsung ..
mals nak melayan dengaq , aku pun main game kat anset ..
tiba2 salah sowang pakcik ni menjerit pangill seseorang .

pakcik2 : woi haji cun , mai singgah minum lu ..
(upanya ada mmbe diorang lalu naik beskal . umo dah 5o lebih kot ..)

*dah la aku conpius apa cun yang diorang maksudkan , pastu timbul lak ayat bru , HAJI CUN ..
nak tuduh x berani , nak x nak kena siasat juga ..
so aku pun tarik kerusi plan2 dan dok diposisi yang sesuai tuk curi2 dgr ...mission kali lebih trperinci , sbb target besaq ..
gagaga

pakcik beskal tu pun duduk join geng2 veteran yang aku gelarkan geng2 cun ..
hahah. belum sempat dia duk, dia seluk poket dia macam nak ambik sesuatu ...aku pun tgu dok lg .usha rapat la .. ingt nak bawa kluaq dadah ka ..
pistol ka ..
mana la tau puak2 tu tok bond polis ka . x pun pengedar dadah ka ..
usha2 punya usha bru la aku tau ...
CUN yang digambarkan sebenaarya x cun pun . orang kata indah kabaq dari rupa ..
hikhikhik ...
hampa nak tau x ... geng2 cun ni sebenarya ahli2 4d ... hampeh tol ...
geng2 tikam no ekoq tu guna bhasa cun ..
yang buat aku tersedak , dalam dok main benda haram tu pun , ada juga yang dapat HAJI CUN aka HAJI NO EKOQ ..
hadoihhhhhhhhhhh...

mcam2 dunia..
punya la aku kushuk nak siasat  sampe roti canai kat depan aku pun lupa nak mkn ..
diakhir perbualan diorang diorang cita la pasai taun bru ...
INILAH Senarai azam-azam bru ahli2 cun yang sempat aku dengar ..
-nk juai moto sbb nak tikam besaq2 tuk taun bru , sbb taun bru mannyak ong ...
-nak wat buku untuk cari formula mcm na nak tikam bg kena ..

*plik2 punyaazam la..tu bukan nak bg maju diri .nak melingkup lg ada la ..
aku pun x tau upanya mcm2 ada lam dunia ni ..
terhibur lak aku tgk geng2 cun 2 ..
hopefully dapat jumpa lg dgn diorang . aku nak siasat lg apa yang ada pada cun tu ..


ermmmmmm...
ada nchat cikkit tuk semua ..
jangan la dok main benda haram tu ..
berdosa...WALAUPUN HALAL pada mta masyarakat umum. tp benda tu ttp haram ...

"Terangkanlah kepadaku tentang rezeki yang diturunkan Allah kepadamu, lalu kamu jadikan sebagiannya haram dan (sebagiannya) halal". 

Sunday, December 27, 2009

manusia@insan

maaf andai aku tersalah ......
aku hanya melahirkan utusan hati .

apalah yang sebenarnya nak dibangakan dengan hidup . kecil pada pandangan umum , manusia yang jahil ttg banyak perkara .itu yang dapat aku jelaskan ttg dri ini . kalau la ada yang bertanya apa yang aku harus banggakan ttg dri nie , sudah tentu aku akan diam membisu . nikmat yang diberi sudah tentu  cukup tuk dijadikan bukti bhwa aku adalah orang yang kurang bersyukur . klau la manusia x diberi sifat materialistik , sdh tentu rta2nya dapat menysun rapi jadual akhirat dan dunia dgn baik .smuanya dapat diseimbangkan .
bila pikir2 balik , dimana ruang untuk manusia akhir zaman diakhirat nnti .
walaupun pada hakikatnya umat ini diberi kelebihan , dengan mudahnya untuk mandapat ganjaran pahala dari ALLAH . tp apa yang aku lihat dan aku alami , kita banyak mensiakan2 apa nikmat yang diberi .
berapa ramai yang mentelaah KITAB SUCI seperti mana yang dia mentelaah sewaktu dia henduk menduduki peperiksaan . Berapa rmai pula yang menjadikan MUKJIZAT YANG DIWARISI sebagai panduan seperti mana dia takutkan undang2 dunia .
berapa ramai yang takutkan ALLAH seperti mana dia tkutkan undang2 sehinggakan bila nampak polis ja , cepat2 dia pakaikan tali pingang keledar . punya la takut kena saman .
klu nak dihtung terlalu banyak untuk aku senaraikan satu persatu ...

cukuplah aku simpulkn disini bhawa aku insan hina .
x punya apa2 . lemah dalam segala cara .
dan aku harap ada yang dapat menjadi sahabt dlam menbhaskan isu ini.
 sahabat2ku , kau insan istimewa . bantu dan tegurlah andai aku punya slah .

Monday, November 16, 2009

the arrivals

baru2 ni ja bnda ni jadi .
ada stu malam tu time tgh usha2 utube ..
tetiba terpandang stu video ni ...tjuk dia simple ja ..
bnda alah ni dah lama kat utube . cuma aku ja bru terjumpa ..
mmg menarik sangt kupasanya ...
aku mmg salute la kat uploader tu ..klu korang ada masa ,
tgk la .... mmg x menyesal . menitik juga air mata . mmg btullah ,
kita mmg muslim , tp kita hnya muslim keturunan ,
bukan senang nak jadi muslim, mukmin dan muttaqin ..



Monday, November 9, 2009

maybe my last sense .


november 7 ,
around 11.30

tired of being deal with the matter of course there will always be in my life . it is not present , sometimes it come , it make me feel like there's no hope .............. i never have a chance ,
its not easy to vomit this in term of word . i try to find the solution with my stance .

" no insoluble problem "

what had happens has their own meaning . we do have the ability to face it . a lot better for who know that ALLAH love u so much .

i keep standing inside of my feeling .
try to hide , but it doesn't work . try to run but always being catch.

realize that there is no word , no possible solution , no hope if i turned and proud bearing my journey although for a billion miles .




Saturday, November 7, 2009

SIAPA TAK PERNAH MENANGIS

Siapa yang tak pernah menangis
Dihujung setiap ketawa dan lupa

Siapakah diantara kita
Yang memalingkan muka
Ketika mendengar kalimah Tuhan?

Banyak bakti yang dapat diberi
Sepanjang hidup yang sesingkat ini
Lautan manusia berombakkan nafsu
Kebenaran terdampar di pantai kecewa

Airmata seperti mutiara
Apakah itu rasa keinsafan
Rintihan dari hati yang rindu
Apakah itu hakikat cintamu

Lagu: Zubir Ali




Sunday, October 25, 2009

tensen ...

projek dah siap , tp report lum abismaaaa ....
huhuhhuhu

Tuesday, October 13, 2009

Monday, September 28, 2009

TETIBA JA TELINTAS

perasaan kita x penting , yang prnting adalah perasaan org lain .
yang pling penting kita tahu thap kemampuan kita tuk mgekang @ tepis semua perasaan - yg akan mendiami diri kita . mmg sakit la klu just pendam dan pendam dan pendam .
tp kena ingt stu hal ,
mgkin hari ini kita mmpu telan paht yg datang .
tp esok lusa ??
tiap2 manusia ada thap kesabarannya




selagi roh dijasad
aku x kan terlepas dari wat salah


penyesalan adalah sesuatu yg sgt menyakitkan dlam hidup ni ..
hakikat yg tidak dapat tidak kita nafikan adalah hidup ni sentiasa berpaksi pada panduan yang telah ALLAH beri pada kita melalui nabi MUHAMMAD S.A.W
mak , ayah ....
byk sebenarnya dosa kita pada diorang ..
dan klu aku palingkan muka dari apa yg telah jadi dalm hidup ku . hidup aku akan terpaling jauh dari landasan yg sebenarya .
jatuh bgun aku adalah dari kenangan lalu .

dan aku pernah cakap,
  • kenangan tu penting dalam hidup. tp yg terlebih penting , adalah apa matlamat hidup .
mungkin aku x pandai mentafsir apa yg sebenarya yg terlindung disebalik tirai kisah hidup manusia .tp apa yg aku dapat lihat , apa yg dapat aku nukilkan sebenarnya merangkumi apa yg telah terjadi ats muka bumi ni .

sama ada dia ...
muslim
@
non muslim

dia pasti tau apa yg baik tuk dia dan agama dia .
ingt lgi dulu , ada stu cita indutan ni .yg aku dah x ingt tjuknya . tme tu aku masih disekolah rendah klu x cilap .
cta yg mengisahkan ttng family .
seorang anak yg tinggalkan ibu bapa sebb lelaki dan seorang isteri yg tiggalkan suami dan anak2 sebb kerjaya ..
dari stu aku dpat buat beberapa kesimpulan tntang cita ni .
manusia x puas dgn apa yg ada ...

dia sanggup putuskan hubungan dgn kedua org tuanya sbb seorang lelaki.
walhal dah lebih 20 taun mak ayah dia besarkan dia .didik dia . tatang dia .
lepas tu bila sampai satu ketika , dia buang lelaki yg dia pilih sebagai suami dia demi kerjaya.
tinggalkan anak yg masih perlukan kasih sayang dari seorang ibu . sedangkan dia tahu , dalam agama hindu sekalipun x menggalakan tuk berpisah dari suami tnpa sebb yg kukuh .


ps . ntah apA2 AKU merapu .


Sunday, September 27, 2009

sesaat berlalu

dalam hidup ini , sebarang keadaan yg kita temui adalah penting . tp yg paling penting ialah arah yg kita tuju ..

tiap insan akan merasai betapa indah dan perit nya hidup ini . hidup diatas muka bumi adalah anugrah ALLAH pada tiap insan yg bergelar manusia .
sedar atau x , sebenarya kita dipilih untuk turun kemuka bumi ini .
bukan percuma .....
sebaliknya ada rahsia yg tersembunyi .

jasad ini ibarat kereta, dan roda yg berputar ..
kita yg memandunya .
jika kita terlalu asyik mengejar masa dan dunia .
kita xkan sedar yg kita elah melampaui batas2 manusia .
roda yg berputar lju dijalan , kita yg mengawalnya . kita yg memilihnya .
andai kita alpa dan terus memacu kehadapan , sampai satu ketika yg ditetapkan oleh sang pencipta , kita akan terbabas dan x kan dapat mengawalnya ..

tp aku diberi pilihan tuk memilih jalan hidup sendiri ...
walaupun sometimes aku rasa aku ni telah tertingal jauh dari CINTANYA ..
apa yg berlaku cukupsukar untuk diterjemAH DGN KATA2 ..
ALHAMDULIILAH AKU SEDAR , .
puncanya dari hati .
dan ubatnya adalh dari ILAHI ...

nah.... cukuplah dgn apa pernh terjadi . yg penting aku masih punya parents yg x pernah henti2 jana semangt dan kekuatan dalam diri ini ....
sekelip bintang dilangit , kewujudanya tidak langsung dipeduli .kita hanya tau ada makhluk yg yg memenuhi ruang angkasa bumi. tp pernahkah kita pikir wujudnya penuh dgn sifat2 zuhudnya pada ilahi ...

bintang x kan pernah berhenti brkelip dan x kan pernah jatuh kebumi .
zuhud pada ALLAH S.W.T SELAGI belum datang masa kehancuran nnti ...

kekadang terdetik dihati nak tau apa rahsia ALLAH YG ada disekeliling aku ni ..

besar ...
bercahaya .....
mengajar erti keagunggan TUHAN

kekal pada tempatnya
ajar aku bersifat hamba.

walaupun x dipuja manusia, ia ttp mmberi sinar di malam hari pada manusia .
sifat mahmudah yg perlu ada pada aku sebenarnya ...biar pun xdipeduli , tp ia brkuasa dan mmpu memusnahkan dunia ,

Thursday, September 3, 2009


Sepi benar senja ini
Bayunya semilir, menganak ombak kecil
Jalur ufuk pula mengemas terang
Kapal dan layar terkapar

Mengapa nantikan senja
Barukan terdetik, pulang ke pengkalan
Gusar malam menghampiri
Ku tewas di lautan

Tuhan layarkanku ke arah cintaMu
Tuntuniku menggapai redhaMu
Rimbunan kasihMu ku berteduh
KepadaMu ya Tuhan
Berikan secebis keinsafan
Bekalan sepanjang perjalanan
Mencari ketenangan

c/o
Biar Kau menjadi saksi
Tulus tangisku kala dini hari
Kesempatan yang hanya sebentar
Moga keikhlasanku terlakar
Berikanlah ku hidayah
Agar dikuatkan iman yang lemah
Moga diberkati hidup ini
Menuju bahagia yang kekal abadi

PadaMu Tuhan
Kan kuserahkan cinta kepadaMu

Tuhan layarkanku ke arah cintaMu
Tuntuniku menggapai redhaMu
Rimbunan kasihMu ku berteduh
KepadaMu ya Tuhan
Berikan secebis keinsafan
Bekalan sepanjang perjalanan
Mencari ketenangan

c/o
Biar Kau menjadi saksi
Tulus tangisku kala dini hari
Kesempatan yang hanya sebentar
Moga keikhlasanku terlakar
Berikanlah ku hidayah
Agar dikuatkan iman yang lemah
Moga diberkati hidup ini
Menuju bahagia yang kekal abadi

Harapanku moga dikurniakan
Manisnya iman berpanjangan
Moga lautan hilang gelora

Tuesday, September 1, 2009


Destinasi Cinta
Album :
Munsyid : Mestica
http://liriknasyid.com


Menyingkap tirai hati
Mengintai keampunan
Di halaman subur rahmat-Mu, Tuhan
Tiap jejak nan bertapak
Debu kejahilan
Akan ku jirus dengan madu keimanan

Tak ternilai airmata dengan permata
Yang bisa memadamkan api neraka
Andai benar mengalir dari nasuha nurani
Tak kan berpaling pada palsu duniawi

Destinasi cinta yang ku cari
Sebenarnya terlalu hampir
Hanya kabur kerana dosa di dalam hati
Telah ku redah daerah cinta
Yang lahir dari wadah yang alpa
Tiada tenang ku temui
Hanya kecewa menyelubungi

C/O
Ku gelintar segenap maya
Dambakan sebutir hakikat
Untuk ku semai menjadi sepohon makrifat
Moga dapat ku berteduh di rendang kasih-Mu

Namun ranjaunya tidak akan sunyi
Selagi denyut nadi belum berhenti
Durjana syaitan kan cuba menodai
Segumpal darah bernama hati
(Destinasi cinta Ilahi)

Lestarikan wadi kalbuku, oh Tuhanku
Leraikan aku dari pautan nafsu
Biarpun sukar bagiku melamar redha-Mu
Namun masihku mengharap ampunan-Mu
Wahai Tuhanku? Ya Allah?

Monday, August 31, 2009

al mulk



PG NI AKU X DAPAT LELAPKAN MATA.
tak taulah kenapa . mata aku terpandang pada naskah AL QURAN yang mak kasi tuk hadiah hari lahir aku . helaian 562 , kerajaan ALLAH buat aku tertarik ...


syurgacinta



BLEH TAHAN LA CITA NI
tu yg sampe aku edit wat video .
walaupun x related sangt dgn kisah hidup aku . skurng2nya ada juga la input tuk aku sore dalam hard disk kepala otak aku .